Idag är första dagen på resten av ditt liv

Hur allting började? Shit, jag måste verkligen fundera på det. Det finns väl egentligen inte ett enskilt tillfälle som man kan peka på och säga, this is it. This is the day. Men vi kan väl försöka att backa bandet lite ändå, och se var vi hamnar till slut. Jag hade, som många av er vet, betat av en grym lista av reportage och artiklar som jag fyllt bloggen med tidigare. Jag hade fått chansen att komma ut och bevaka såväl små som stora tävlingar, och visst var historien om Progamble en triumf. Jag har till och med fått ett inköp till en EPT betalt av Pokervärlden för att skriva en Beginners guide till Europatouren. Resultatet blev i och för sig verkligen "beginner", men det var en feeling som heter duga. Men ändå, det var något som saknades. Jag hade inte hittat den riktiga Storyn. Den där once-in-a-lifetime-berättelsen som varje skribent innerst inne drömmer om.

Så en kväll sitter vi nere på klubben och spelar. Gryta med små insatser, femtio spänn inköp, återköp första timmen, en addon, sex deltagare. Några öl på det, och vi har en trevlig kväll. Jag tror det här var i maj någon gång. Så säger någon, minns inte om det var M eller Kunghög, men i vilket fall, så säger nån: "Du borde göra en story på Hammarbäck, Roffe. Du vet han som försvann från WPT"

Vi satt den kvällen och dividerade om det där, om Hammarbäck. Alla hade den vanliga storyn. Killen dyker upp någon gång strax efter millenieskiftet i en gameshow, Mastermind, om ni minns den. Den fick inget jättegenomslag eftersom den gick på femman som inte var så stor då. I vilket fall så handlade det om att läsa människor och memorera saker, och den här Hammarbäck fullkomligt pulvriserar motståndet. Det var nästan omänskligt att se hur överlägsen han var.

Sen försvann han in i anonymiteten. Några år senare dök han upp som gubben i lådan på SM i Tallinn, och härifrån tror jag de flesta av er kan storyn lika väl som jag kunde innan jag började gräva.  Tvåa där, grymt imponerande spel. Sen spelar han fyra EPT-tävlingar, fyra finalbord varav en vinst. Ett halvår senare, reser han sig upp och lämnar det stundande finalbordet i WPT-finalen på Bellagio, med en monstruös stack. Han blindas ut på en femteplats, och har inte synts till sen dess. Bokstavligt talat. Killen är borta.

Jag vet att den allmänna teorin är att vi snackar om en kille som med den förmågan och talangen han hade, borde ha vunnit enorma summor på nätet, och sen gjort som flera andra svenskar. Dykt in i intet av skatteskäl. Boende på någon medelhavsö, eller i Västindien.

Jag blir allt mer skeptisk till den historien. Ju längre tiden gick insåg jag att det inte skulle gå att göra ett reportage om killen, om jag ville ha fram något mer än kvällspressens och glossytidningarnas versioner. Jag skulle bli tvungen att få tag i Stefan in person, och berätta hans egen historia.

//Vera lex historiae veritas, Rolf Hagberg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0